I Danmark har der været nogle få mere eller mindre succesfulde fabrikationer af traktorer. En af de mere succesfulde traktorproduktioner, målt på kvaliteten, er fra Motorfabrikken Bukh i Kalundborg. Disse blev solgt gennem forhandlere rundt i Danmark. Vagn Mikkelsen var forhandler på Samsø fra 1963 og frem til traktorproduktionen stoppede i 1968. Da traktorproduktionen stoppede købte han et restparti hos Bukh til en fordelagtig pris. I alt nåede Vagn Mikkelsen at sælge omkring 100 Bukh-traktorer på Samsø.
Motorfabrikken Bukhs historie – kort fortalt
Motorfabrikken Bukh blev grundlagt i stationsbyen Hørve på Sjælland i 1904 af Jens Bukh og Johannes Gry under navnet Bukh & Gry Maskinværksted. I begyndelsen producerede de vindmøller, petroleumsmotorer og Otto-motorer. Senere blev hovedproduktet dieselmotorer. Bukh og Gry forsøgte sig fra starten som bilproducenter, men det blev kun til 2 biler.
Jens Bukh blev født i Snejbjerg ved Herning i 1877. Efter skolen kom han i smedelære, hvorefter han tog maskinisteksamen og her lærte Johannes Gry at kende. Bukh og Gry tog til USA sammen, hvor de arbejdede på forskellige bilfabrikker, samtidig med, at de læste til ingeniør. Da de mente, de havde lært nok til at starte deres eget firma, tog de hjem.
I 1915 var fabrikken i Hørve blevet for lille, så fabrikken flyttede til helt nye bygninger i Kalundborg. Her ændredes navnet til A/S Kalundborg Motorfabrik. Kort efter flytningen til Kalundborg trådte Johannes Gry ud af firmaet. Den nye fabrik havde Kalundborg skibsværft til nabo, hvilket gav adgang til det maritime marked. Skibsværftet brugte Bukh-motorerne til laste- og lossespil og hjælpemaskineri i skibene. Efter flytningen til Kalundborg kom fabrikken i økonomiske vanskeligheder. Jens Bukh kom i kontakt med skibsreder A. P. Møller, som i 1924 overtog virksomheden. Jens Bukh fortsatte som direktør.
Efter A. P. Møllers overtagelse af virksomheden, skiftede den navn til Motorfabrikken Bukh A/S. Bukhs motorprogram bestod i mellemkrigsårene af motorer fra 5-500HK og en boring fra 90-280mm. Bukh-motorerne blev flittigt brugt rundt omkring i de danske elværker, hvor man havde en markedsandel på henved 80%.
Da det var meget svært at skaffe brændstof under Anden Verdenskrig producerede Bukh gas-generatorer i disse år. Bukh producerede også en del maskindele til tyskerne, hvilket tvang Jens Bukh til at trække sig tilbage efter krigen. Den nye direktør blev Eilif Andersen. Han havde været hos Bukh lige siden han startede i lære i 1924. Kun afbrudt af tiden, hvor han læste til ingeniør, men stadig med tilknytning til fabrikken. Med Eilif Andersens tiltrædelse begyndte en rationalisering af fabrikationen. Hvilket medførte, at fabrikken endnu engang flyttede til nye bygninger I begyndelsen af 50’erne flyttede. Og de næste par årtier udvidedes fabrikken flere gange.
Samtidig med rationaliseringen begyndte man at spekulere i produktion af traktorer. De næste år blev lavet mange prototyper, for man ville være sikker på at have en gennemprøvet traktor, når den kom på markedet. I oktober 1956 kom den første Bukh-traktor på markedet. Efter næsten 10.000 producerede traktorer og et fantastisk udviklingsarbejde, stoppede traktorproduktionen i maj 1968. Begrundelsen var, at det ikke var rentabelt at producere traktorer i Danmark, grundet en faldende efterspørgsel på traktorer herhjemme samt en for lille eksport pga. store eksportudgifter.
Efter traktorproduktionens ophør koncentrerede Bukh sig om at producere motorer til lystbåde og senere til redningsbåde.
Op gennem 80’erne gik det stærkt ned ad for Bukh, hvorfor produktionen blev solgt til Callesen’s motorfabrik i Aabenraa i 1994. Fabrikationen er siden flyttet til Kruså, hvor der stadig produceres motorer under navnet Bukh.
Traktormodeller:
De første traktorer, DZ-30, DZ-45/D-45, D-30, 302, 452, 403, 554, 906, 403 Universal, Fremtidens traktor, Juno, Jupiter, Hercules, Ombyggede traktorer