Forfatterarkiv: Ivanssl

Så er 2. oplag af Bukh-bogen klar

I løbet af året er der samlet bestillinger sammen til at kunne trykke et evt. 2. oplag i begrænset antal. Nu lykkedes det. Samsø Posten har stået for trykningen af oplaget. Bøgerne er lige blevet klar, så nu er det igen muligt at bestille bogen “BUKH – Motorfabrikken og traktorerne”

Bogen kan bestilles ved at benytte nedenstående kontaktformular eller sende mail til bestilling@samsolandbrugsmuseum.dk. Hvis bogen skal bruges som julegave, er seneste dato for bestilling, onsdag d. 16. december.

Bogen koster 398 kr + evt. forsendelse. Forsendelse i Danmark koster 65 kr til nærmeste GLS Pakkeshop.

Selvbinderen måtte trækkes med håndsvinget for at klare en mindre “forstoppelse”. Foto: Malene Eggers

Bogsalg og Samsø Landbrugsmuseum i 2020

For et år siden blev bogen “Bukh – motorfabrikken og traktorerne” sendt i trykken, salget er gået over al forventning og der kan nu meldes udsolgt af første oplag. Hvis interessen er der, vil der blive trykt et oplag mere.

Hvis du ønsker at blive skrevet op til et eksemplar, kan det ske ved at benytte nedenstående kontaktformular eller sende mail til bestilling@samsolandbrugsmuseum.dk

Del gerne med andre der kunne være interesseret. Jo flere der bliver skrevet op til et eksemplar, des større er chancen for, at der bliver trykt et oplag mere.

Bogen koster 398 kr + evt. forsendelse. Forsendelse i Danmark koster 65 kr til nærmeste GLS Pakkeshop.

Vedrørende åbningstider

Der vil være åbent efter forudgående aftale i juli og august. Der bliver ikke nogen faste åbningstider hos Samsø Landbrugsmuseum i 2020.

I weekenden d. 1. og 2. august afholder Samsø Veterantraktor- og maskinklub træf ved Præstegårdsvej 5 for foden af bakken “Dyret” mellem Onsbjerg og Selsinggårde. Vi vil her bl.a. deltage med den gamle Krupp selvbinder med tilhørende traktor. Hvad der ellers bliver fundet frem bliver først afsløret når træffet nærmer sig. OBS. Træffet er aflyst i år.

Opdateret 26/4-2020

Selvbinderen måtte trækkes med håndsvinget for at klare en mindre “forstoppelse”. Foto: Malene Eggers

Ny bog om Bukh

Første oplag af bogen er udsolgt. Hvis interessen er der, vil der blive trykt et oplag mere.

Hvis du ønsker at blive skrevet op til et eksemplar, kan det ske ved at benytte nedenstående kontaktformular eller sende mail til bestilling@samsolandbrugsmuseum.dk

Del gerne med andre der kunne være interesseret. Jo flere der bliver skrevet op til et eksemplar, des større er chancen for, at der bliver trykt et oplag mere.

Bogen koster 398 kr + evt. forsendelse. Forsendelse i Danmark koster 65 kr til nærmeste GLS Pakkeshop.

Det der var starten til Samsø Landbrugsmuseum, var min store interesse for Bukh-traktorer. Jeg er opvokset med den danskfremstillede traktor, og har samlet informationer om Bukh siden jeg var en 10-11år. En stor del af min viden om Bukh, har jeg nu valgt at samle i en bog lavet som et opslagsværk.

Værket indeholder historie om motorfabrikken og hvad der er fremstillet på fabrikken gennem tiderne. Derudover er der informationer om de enkelte traktormodeller med tekniske data og beskrivelse af ændringerne i produktionsperioden. Der er også afsnit med de traktorer, der har fået monteret udstyr til forskellige formål. Der er blevet gravet i arkiverne efter originale fotos fra fabrikken, så man kan se, hvordan det hele så ud dengang.

Bogen “Bukh – Motorfabrikken og traktorerne” er på 420 sider. Bogen er udkommet i april/maj 2019. Bogen er med hårdt omslag. Bogen kan bestilles til 398 kr + evt. forsendelse.

Ivan Laursen

Opdateret 26. april 2020

Se indholdsfortegnelse samt for- og bagside i galleriet herunder. Der kan forekomme småændringer indtil udgivelsen.

Traktorer genforenet

I 2005 hentede jeg en Bukh 403 hos Ingeborg Vohnsen i Permelille på Samsø. Den Bukh 403 jeg hentede dengang, havde Ingeborg i sin tid købt for at have reservedele til en anden Bukh 403, der på det tidspunkt stadig var i drift. Sidste år gik Ingeborg bort i en alder af 98 år. Siden da, har jeg overtaget den traktor der var i drift, så den nu er blevet genforenet med den jeg hentede tilbage i 2005.

Den 24. november 2017 var jeg i Permelille for at hente traktoren. Den havde formentlig stået stille en del år, da den var blevet afmeldt i februar 2007. Efter at have pumpet hjulene og efterfyldt olie og vand, fik traktoren et friskt batteri på. Der var omkring 5 graders varme. Et tryk på startknappen, så var motoren i gang. Den gik dog i stå umiddelbart efter. Men gik i gang igen efter endnu et tryk på startknappen og traktoren var klar til at køre til Ørby. Det er første gang at denne traktor skifter ejer, da Ingeborg har haft den fra da den var ny i marts 1965.

Ivan Laursen

Sommer i By i Nordby

Det er en gammel tradition i Nordby på Samsø at der rides Sommer i By. Dette foregår altid den første søndag efter pinse. Det har før været kendt flere steder i landet, at man lavede dette optog for at byde sommeren velkommen. Hvert år er der et optog med folk, der er udklædt efter årets tema. I år var temaet landbrug gennem tiderne.
Det var desværre ikke muligt at nå at få et køretøj med fra Samsø Landbrugsmuseum. Men det blev til nogle billeder af optoget med de flotte udklædninger og traktorer.

Læs mere om Nordby her: http://www.nordbysamso.dk/

Besøg på Hydrema

I forbindelse med afhændelsen af den gamle Hydrema-rendegraver i foråret 2016, var der en invitation til en rundtur på Hydrema i Støvring. Den 28/10 2016 gik turen således til Støvring, hvor Claus Sejer Thomsen, der er sælger ved Hydrema Nord, gav en rigtig fin rundvisning. Rundvisningen fulgte produktionen og startede, hvor rågodset kom ind og sluttede med de færdige rendegravere og gravemaskiner. Efterfølgende fik vi set salgs- og servicecenteret Hydrema Nord, der ligger ud til motorvejen i Støvring. Fabrikken er fuldt moderne med bl.a. svejserobotter, og robotter til skift af emner i drejebænke. Og det var meget interessant at se. Mange tak til Claus for rundvisningen.

Hydrema er en dansk, familiejet virksomhed, der producerer rendegravere, gravemaskiner, dumpere og mineryddere. Navnet Hydrema er en sammentrækning af ordene HYDRauliske EntrepenørMAskiner. Virksomheden blev grundlagt i 1959, og fremstillede i starten svinglæssere til påbygning på kundernes egne traktorer. Den første svinglæsser gik under navnet “Fantomet”. I 1963 begyndte man at producere egentlige rendegravere, hvor man købte fabriksnye traktorer og byggede en frontlæsser på foran og en gravearm bagpå. I starten anvendte man den danskfremstillede Bukh-traktor. Da Bukh stoppede traktorproduktionen i 1968 gik man over til Volvo- og senere Ford-traktorer. I 1980 begyndte Hydrema at bygge rendegravere helt fra bunden, for at blive fri for hele tiden, at skulle tilpasse sig skiftende traktormodeller. Således kom i 1980 den første knækstyrede rendegraver fra Hydrema. Rendegraverne er siden udviklet meget. Udviklingen sker bag filmbelagte ruder, så konkurrenterne ikke kan komme og lure. Hydrema er kendt som det ypperste indenfor rendegravere, og ligger også i den dyre ende. Langt de fleste, der skifter over til Hydrema fra et andet fabrikat, skifter ikke tilbage igen. Grunden til dette er bl.a. at Hydrema er kendt for en særlig sideforskydning, der virker sammen med knækstyringen. Og samtidig er det et virkelig kvalitetsprodukt, der har en høj gensalgsværdi. Hydrema er en af de få danske industrivirksomheder, der har formået at blive på danske hænder og holde produktionen på dansk jord. Dog ejer Hydrema en fabrik i Tyskland, hvor der ligeledes er gang i produktionen.

Ivan Laursen

Veterantraktortræf på Samsø

I weekenden d. 30. og 31. juli blev der for femte gang afholdt veterantraktortræf på Samsø. Træffet var rykket tilbage på den ”gamle” træfplads ved bakken ”Dyret” lidt udenfor Onsbjerg, efter at have været ved Holmegård i Ballen de to foregående gange.

Lørdag startede med en kraftig regnbyge, der satte en dæmper på muligheden for høstaktiviteter. Der kom dog gang i tærskeværket, da der var lavet neg til dette nogle dage inden træffet. Ligeledes kom der gang i kartoffelhøsten, hvor Holger Fabricius kørte med en nymalet optager fra ca. 1970 af fabrikatet Samro fra Schweiz. Hans Bertelsen kørte med en kartoffeloptager fra 1930’erne af fabrikatet Lanz fra Tyskland. Frederik Juul demonstrerede hvordan en Duks ballekaster fungerer. Frederik havde medbragt halmballer hjemmefra, hvilket var heldigt, da der ikke kom gang i høst og halmpresning før søndag, da det var for vådt. Der blev dog lavet et lille forsøg sidst på dagen både med selvbinder og mejetærsker, men begge måtte opgive. Bent Sjørslev havde en lille samling småmotorer, hvor flere af dem havde påmonteret dynamo eller generator. Derudover havde Bent en lidt speciel vaskemaskine med, hvor der skulle fyres op under karet for at lave varmt vand. Bents rebslageri havde også fundet vej til Onsbjerg. Lørdag udstillede Samsø Veteranklub en del biler. Ligeledes kom der en flok veteranknallerter på besøg fra Jylland. Begge dage udstillede Tom Albertsen nogle af sine Moto Guzzi motorcykler. Og Erik Kruse havde en bifamilie med og solgte honning på pladsen. I Jens Steffensens hal, havde Benny Hansen udstillet noget af sin samling af modeltraktorer og maskiner. Søndag kom Anders Jensen og smedede.

Søndag lagde ud med solskin. Kniven på Krupp selvbinderen blev skærpet så Halfdan Laursen og undertegnede kunne høste med binder umiddelbart efter åbning af pladsen. Sidst på formiddagen kom der gang i mejetærskerne. Frederik Juul kørte med en Ava Thermænius ST-257 med tank og Kurt Larsen med en Dronningborg 880. Da der var optræk til regn igen blev det besluttet at høste det sidste med det samme. Undertegnede rev halmen sammen, eller forsøgte, da det kneb lidt med indstilling af Vicon-riven. Casper Buschbeck pressede halmen med en New Holland 278. Og Frederik Juul samlede halmballerne op med ballekasteren.

I alt var der 75 traktorer fordelt på 27 fabrikater. Langt det meste af det udstillede var lokalt men der var også nogle udenøs udstillere. Steffen Beierholm havde taget en John Deere A med fra Sorø til Samsø. Jens Jensen fra Bønnerup, havde taget en Ferguson med på ladet af sin Mercedes Lastbil. Jens Jensen stammer fra Samsø og det samme gør Ferguson-traktoren, han havde med. Og Jens Christian Jensen havde taget turen fra Hvidovre i sin Morris og havde et lille udvalg af modeltraktorer med.

Begge dage var der lodtrækning om sponsorgaver, hvor indgangsbilletten gjaldt som lod. I alt var der omkring 700 gæster. Søndagen sluttede med, at hver enkelt udstiller fik udleveret en platte af Samsø Veterantraktor- og Maskinklubs formand, Jens Steffensen. Træffet var arrangeret i samarbejde med Dansk Veteran Traktor Klub. Næste gang der afholdes træf på Samsø bliver i 2018.

Ivan Laursen

En maskine vender hjem

Efter åbningen af Samsø Landbrugsmuseum, blev det besluttet, at samlingen hovedsageligt skal indeholde genstande, der har en brugshistorie på et eller flere af de samske landbrug. Dem uden historie på Samsø vil med tiden blive afhændet. Derfor blev der tirsdag d. 5. april 2016 afhentet en traktor og en rendegraver på Samsø Landbrugsmuseum, da disse havde fået nye ejere.

Rendegraveren, en Hydrema C fra 1965 bygget på en Bukh 403, blev købt på Sjælland i 2004. Undertegnede var dengang en ivrig samler af Bukh-traktorer. Interessen for Bukh er der stadig, men afhændelsen af rendegraveren er en øvelse udi begrænsningens kunst, hvor plads- og tidsmangel er udslagsgivende. Det er en stor glæde, at rendegraveren vender hjem til, hvor den i sin tid blev bygget for at blive sat i stand. På Hydrema Nord er der dannet en lille medarbejderklub, som vil stå for istandsættelse af rendegraveren. Projektet vil strække sig over lang tid, og vil kunne følges her på siden, når det kommer i gang.

Ivan Laursen

Hyggepløjning på Samsø

Lørdag d. 24/10 2015 havde Samsø Veterantraktor- og Maskinklub arrangeret hyggepløjedag hos en af klubbens medlemmer, Hans Bertelsen, der havde klargjort 12 små agre. Der var 9 deltagere, der kørte med enten 1- eller 2-furede plove. Plovene var fordelt på 4 fabrikater: Fraugde, Langeskov, Skjold og Ferguson. Der blev livligt snakket om, hvordan man nu lige fik klaret opstarten, den såkaldte flækning, så arbejdet kunne udføres tilfredsstillende. Og ligeledes blev der snakket om afslutningen. Alt sammen lykkedes dog med tilfredsstillende resultat.

Samsø Landbrugsmuseum deltog med en 2-furet plov af modellen Skjold Eminent trukket af en Bukh Juno. Skjold Eminent blev introduceret i 1967 og var fremstillet hos Plovfabrikken Skjold, der var beliggende i Lind ved Herning. Grunden til Plovfabrikken Skjold blev lagt i 1902, da den 24-årig smed, Niels Frank, startede som selvstændig landsbysmed. Indtil traktorernes indtog i Danmark efter Anden Verdenskrig, var det hesteplove der blev fremstillet på fabrikken. Således var den første traktorplov fra Skjold, en lettere modificeret hesteplov, der var blevet forsynet med trepunktsophæng, så den kunne sættes på en traktor. Herefter gik udviklingen stærkt, og den sidste hesteplov blev fremstillet i 1954. Plovfabrikken Skjold var en af Danmarks Største plovfabrikker og havde i perioder omkring 100 ansatte. I 1989 blev Plovfabrikken Skjold opkøbt af Kongskilde Maskinfabrik og produktionen flyttede derefter til Sjælland.